En ineens is alles anders. We zijn met zijn allen in een nieuwe crisis beland en een ingrijpende recessie staat voor de deur. De vraag is nu wat dit voor je betekent als salesprofessional. Wat wordt er van je verwacht? Wat zijn je nieuwe prioriteiten? En hoe kun je ondanks deze nieuwe werkelijkheid het maximale uit je tijd en energie halen?
Welkom
Laat ik beginnen door alle jonge salesprofessionals welkom te heten bij je eerste recessie. Eén op de drie salesprofessionals heeft nog nooit een echte recessie meegemaakt. Dan kan het enorm schrikken zijn. Als we kijken naar de laatste twee ingrijpende recessies moeten we teruggaan naar september 2001 en terug naar de bankencrisis in 2008. In beide gevallen namen de beurzen een duikvlucht, stopten bedrijven met investeren en groeide de werkloosheid.
Leren van oude lessen
De huidige crisis lijkt een flinke tand groter te worden maar we kunnen wel terugkijken op de lessen die we toen leerden. Laat ik beginnen met essentieel gedrag voor salesprofessionals in crisistijd. Zeker als het je eerste grote recessie is.
-
Er is een nieuwe werkelijkheid geboren. Sales is nu voor bedrijven de allerbelangrijkste afdeling geworden binnen het bedrijf. En jij bent daar een onderdeel van. Stel je zakelijke omgeving niet teleur en doe altijd twee stappen meer dan van je wordt verwacht.
-
Stop met janken. Neem jezelf voor om niet te klagen over de economische situatie. Tegen niemand niet en ook niet tegen je klanten, collega’s of leveranciers. Praat over je acties, plannen en ideeën om er als bedrijf doorheen te komen. Dat is je salesrol. Van Zwartkijken, galspuwen en azijnpissen moet je verre blijven.
-
Maak een en ‘stop doing list’ van alle zaken die niet tot je kerntaken behoren en voer die lijst uit. Alle randverschijnselen van je vak besteed je uit of stop je tijdelijk mee. Scheelt je snel 70% van je tijd als je kritisch durft te zijn. Die extra tijd kun je aan je klanten besteden.
-
We moeten tijdelijk minder. Wees zuinig. Verras de ‘bean counters’ in je eigen bedrijf met kostenreducties die je zelf voorstelt. Dan houd je ruimte over om niet te hoeven bezuinigen op activiteiten voor je klanten.
-
Blijf veel communiceren met je eigen team. Zeker als je op afstand werkt is het verleidelijk om jezelf terug te trekken in je eigen cocon. Zorg dat je minimaal iedere dag een korte teammeeting houdt, waarin je ontwikkelingen, ideeën en voortgang uitwisselt. Team is belangrijker dan ooit.
-
Hoe meer beperkingen je krijgt hoe creatiever je wordt. Dat vraagt om lef, tegendraadsheid en omdenken. Precies de zaken waar salesprofessionals in uitblinken. We blijken allemaal prima binnen enkele dagen te kunnen omschakelen naar online vergaderen via Zoom, Skype of Microsoft Teams. Wie had dat gedacht?!