LinkedIn is voor business-to-business acquisitie in de meeste branches onmisbaar geworden. Het volgen van prospects, linken met contactpersonen en delen van relevante content is voor business developers dagelijkse kost. Net als bij de andere grote socialmedia-platforms is LinkedIn gratis, maar niet kosteloos. Je betaalt met je data. Recruiters vallen je lastig, InMails dringen zich op en je tijdlijn vult zich met advertenties. Een kleine prijs voor velen om het maximale uit je acquisitie-inspanningen te kunnen halen.
De kracht van LinkedIn
Binnen moderne acquisitieprocessen, zoals de Par5 methode, neemt social selling als kanaal een belangrijke plaats in. De belangrijkste toepassingen kun je uitstekend benutten met de basismogelijkheden van LinkedIn.
-
Als researchmedium om de namen op je hitlist te checken of ze daarop thuishoren. Daarbij kun je meteen onderzoeken wie je ideale contactpersoon is, wat de beste benaderwijze is en of je geschikte gedeelde connecties hebt die je kunt inzetten als referral.
-
In beeld te komen. Door content van je gewenste contactpersoon te voorzien van commentaar of te delen, word je opgemerkt. Hiermee kom je op de radar bij je contactpersoon en kun je gemakkelijker vervolgstappen zetten.
-
Linken met je contactpersoon heeft een hoge slagingskans, als je met de juiste timing een uitnodiging schrijft voorzien van een persoonlijke touch.
-
Een opt-in verkrijgen. Noodzakelijk om te werken binnen de AVG en als aankondiging en opwarming voor een eerste livegesprek.
-
Werken aan thoughtleadership door structureel relevante content te delen, die raken aan de pains en gains van je prospects. Iedere keer als jij voorbij komt op de tijdlijn van je contactpersonen met prikkelende en uitdagende content, is de stap naar een afspraak dichterbij.
-
Online visitekaartje. Jouw potentiële klanten zullen ook research doen wie jij bent en wat je aan waarde kunt toevoegen. Een scherp geschreven en compleet profiel draagt daaraan bij.