download iconHanneke de Wit van Tangram Studio interviewt Harro Willemsen over het schrijven van de Par5 methode.

Waarom heb je besloten een boek te gaan schrijven?

Binnen sales zijn er veel traditionele manieren om klanten te benaderen, bijvoorbeeld koude acquisitie. Daar vonden wij een veel leukere manier voor, een die bovendien voldoet aan de AVG en die klanten prettiger vinden.

Dat werd de Par5 methode, waarin je stapsgewijs, door allerlei verschillende kanalen in te zetten, steeds dichter bij een afspraak komt. Een geïntegreerd plan om aan nieuwe klanten te komen.

Het idee voor mijn boek lag al heel lang op de plank. Ik schreef al lang artikelen en had al twee keer eerder een boek geschreven, maar die heb ik nooit uitgebracht. Een aantal jaar geleden dacht ik, nu doe ik het echt. Ik ging ervoor, en toen het plan er eenmaal lag en er een stip aan de horizon was, lukte het.

Hoe is het idee voor je boek begonnen? Was de Par5 methode de aanleiding om je boek te schrijven, of ben je de methode juist verder gaan ontwikkelen terwijl je je boek aan het schrijven was?

Goede vraag. Eigenlijk was ik al bezig om de aanpak te trainen en 1/3 van het boek had ik door de jaren heen al in allerlei losse hoofdstukken opgeschreven. Ik ben toen gaan kijken naar wat ik nog miste, en dat was eigenlijk best veel.

Ik probeerde elke week in elk geval 2.000 woorden te schrijven, totdat ik een samenhangend verhaal had dat ik aan mensen kon laten lezen. Na ongeveer zes maanden had ik 90% van het boek geschreven, en toen begon de uitdaging om die laatste 10% goed te krijgen.

Ja, dat is vaak best lastig, want die 10% bestaat vaak juist uit de dingen die voor jezelf zo vanzelfsprekend zijn en waarvan je niet beseft dat anderen ze niet weten.

Ja precies, en bovendien vond ik het belangrijk dat het lekker leesbaar was, dat de tekst swingt en goed loopt. Dat was dus de tweede uitdaging, want als ik daar niet op had gelet denk ik dat ik het boek in drie weken had kunnen schrijven.

Was dat geen valkuil, dat je het zo perfect wilde hebben? Vaak heb je dan de neiging om, als je verder wil waar je gisteren gebleven bent, eerst je werk van gisteren opnieuw door te lopen, waardoor je niet meer aan schrijven toekomt.

Ja, maar de voorwaarde die ik mezelf had gegeven is dat ik ging voor een acht. Ik ben vrij perfectionistisch, maar had besloten dat het niet perfect hoefde te zijn.

Tijdens de eindredactie konden dan altijd nog zinnen of komma’s verplaatst worden. Ik wilde niet eindeloos aan die tekst blijven klooien, want dan kom je niet verder.

Tijdens het schrijven ben ik wel vaak aan het worstelen. Ik schrijf veel, maar ik schrijf niet gemakkelijk. Ik schrijf elke zin wel zes keer op. Wat er staat moet precies zijn wat ik bedoel en niet ongeveer.

Het voelt bijna als een work out, achteraf heb je een lekker gevoel, maar terwijl je bezig bent is het gewoon hard werken en zweten.

Soms moest ik nog bedenken wat ik eigenlijk wilde zeggen, of iets nieuws uitvinden. Je weet dat je nu moet vertellen hoe je iets aanpakt, maar hoe doe je dat eigenlijk? Daarmee werd de methode doorontwikkeld tijdens het schrijven.

Als je iets opschrijft, moet je ook echt zeggen wat je ervan vindt, en als je dat eenmaal hebt opgeschreven zit het ook in je systeem en kan je het later makkelijker terugvertellen. Dat is het mooie aan het proces als je een boek schrijft, je leert er zelf ook heel veel van.

Hoe heb je het schrijfproces aangepakt? Ben je gewoon begonnen met schrijven of heb je eerst een plan gemaakt?

Ik ben eerst gaan opschrijven wat er allemaal in het boek moest komen, in willekeurige volgorde. Vervolgens ben ik dat logisch gaan ordenen en ben ik een ‘glijbaan’ gaan maken waarmee de lezer in het proces wordt getrokken. Dat vind ik fijner werken dan van tevoren bedenken hoe die ‘glijbaan’ eruit moet zien.

Ik ben vrij chaotisch en vond het fijn om het schrijven ook in die chaos te doen en pas daarna te gaan kijken naar wat ik had verzameld. Dat werkt voor mij beter dan dat ik mezelf dwing om iets gedecideerd stap voor stap uit te voeren.

Ik denk dat ik het achteraf wel uitdagend had gevonden om een schrijfcoach te hebben. Ik was eigenwijs en dacht, ik schrijf al een jaar of vijftien, dus ik ben niet bang om het op te schrijven, maar ik denk dat het interessanter is als je iemand hebt die geen belang heeft bij de inhoud, maar die in de gaten houdt of het boek de kwaliteit behaalt die jij voor ogen hebt, die de grote lijnen in de gaten houdt.

Mensen die de ambitie hebben om een boek te schrijven, maar nog niet heel veel meters hebben gemaakt in de jaren ervoor, zou ik adviseren om met een schrijfcoach te werken. Je valt anders zo snel in bepaalde valkuilen.

Het hoeft allemaal niet in een keer goed. Ik merkte dat het in de tweede ronde veel lekkerder liep, als ik er nog eens doorheen ging om de fouten eruit te halen. Dat vond ik heel leuk om te doen, de tekst straktrekken, overbodige woorden en komma’s eruit halen.

Dat is ook meteen een goede tip voor als het schrijven even niet lukt. Ga een stukje redactie doen, denk nog eens na over de titel, ga nog eens aan je hoofdstukken werken, of bedenk vast een flaptekst. Zodat je in ieder geval wel aan je boek werkt.

Waarom heb je voor een boek gekozen? Wat waren je doelstellingen? Meer autoriteit krijgen op je vakgebied, meer spreekklussen of misschien iets heel anders?

Dat was voor een deel commercieel belang. Een boek is een betaalde folder, mensen betalen om jouw verhaal te lezen. Ook voor een deel ijdelheid denk ik, maar ook omdat ik nieuwsgierig was hoe het proces eruit zou zien. Je hoort er van alles over, maar ik wilde het zelf ervaren.

Ik heb het boek ook meteen zelf uitgegeven. Ik had wel wat uitgevers benaderd, maar die wilde allerlei aanpassingen. Het moest dunner, mocht geen hardcover worden en cartoons mochten er al helemaal niet in, en dat waren juist dingen die ik per se wel wilde.

De combinatie van je gedachten op papier zetten dus, terwijl het me ook werk moest gaan opleveren, en het avontuur aangaan om het helemaal zelf te doen. Voor de fun dus ook, want het is gewoon heel leuk om te doen, ik kan het iedereen aanraden!

Heb je de doelstellingen die je jezelf had gesteld achteraf ook gehaald? En dan bedoel ik niet hoeveel boeken je hebt verkocht, want dat vind ik niet zo interessant. Heeft je boek je gebracht wat je voor ogen had of misschien juist iets heel anders?

Er komt heel veel werk uit mijn boek. Als mensen bij mij een workshop, coaching of een trainingstraject afnemen krijgen ze het boek erbij. Het boek is dus een makkelijke hand out, dat heeft voor mij waarde.

Wat ook vaak gebeurt is dat als mensen het lezen, ze me uitnodigen om een training te komen geven aan hun werknemers.

Zeker de helft van mijn werk haal ik momenteel uit mijn boek. Daar doe ik wel veel aan hoor, ik doe heel veel promotie voor mijn boek, filmpjes, artikelen, interviews, podcasten. Ik ben steeds bezig om het onder de aandacht te krijgen.

Bestellingen, ook die binnenkomen via Bol, pak ik zelf in. Dan kan ik er wat in schrijven en doe ik er een leuke gadget in. Dat vinden mensen tof, dat er ook een persoonlijke noot bij zit. Daar groeit mijn sociale netwerk door, mensen posten het op social media. Het boek is dus echt een deel van mijn marketing geworden.

Wat ik wil is dat de Par5 methode een begrip wordt in mijn markt. Dat is het overstijgende doel van mijn boek, een deukje slaan in het universum, zoals Steve Jobs ooit zei.

Zie jij je boek als onderdeel van je aanbod of als een marketingtool?

Allebei. Het boek helpt om veel werk binnen te krijgen. Als je kennis wil maken met mijn aanpak dan begin je met het boek, in een van de drie smaken: e-book, audioboek of hard copy. Vervolgens kan je er een videotraining over krijgen, coaching, een workshop, een open training of een uitgebreid trainingsprogramma. Het boek is dus een instappunt voor mijn aanbod.

Mensen vragen wel eens heel schuchter, ik heb je boek gelezen. Mag ik er iets over vragen? Dan zeg ik natuurlijk! Ik ben niet bang om kennis gratis weg te geven, dat doe ik ook in mijn boek. Mijn boek is voor mij juist een manier om mensen te ontmoeten, niet alleen om een financieel marketingproduct neer te zetten.

 

Dit interview is ook verschenen op de website van Tangram Studio. Droom jij ervan om een eigen boek in te zetten voor je bedrijf? Heb je een geweldig idee, en weet je niet zo goed wat er allemaal bij komt kijken en waar je moet beginnen, of ben je al aan het schrijven en zoek je iemand die je begeleidt, of voor de redactie, het ontwerp en de opmaak van je boek? Neem dan contact op met Hanneke de Wit